Aktualności

Menu

Magdalena Abakanowicz

Jesteśmy
strukturami włóknistymi

Magdalena Abakanowicz
Moje formy to kolejne skóry, które z siebie zdejmuję

wystawa: 10.08-01.10.2021

organizator:
Fundacja 9/11 Art Space
www.fundacjaartspace.pl, fundacjaartspace@gmail.com

partner:
Galeria Piekary
ul. św. Marcin 80/82
61-809 Poznań
CK Zamek, Dziedziniec Różany
www.galeria-piekary.com.pl, galeria@galeria-piekary.com.pl

wystawa czynna pon.—pt. 10:00—18:00
wstęp wolny


Fundacja 9/11 Art Space wraz z Galerią Piekary zapraszają na wystawę prac Magdaleny Abakanowicz pt. Moje formy to kolejne skóry, które z siebie zdejmuję, która zostanie otwarta 10 sierpnia 2021 i wpisze się w obchody nadania Uniwersytetowi Artystycznemu w Poznaniu imienia artystki. Wystawa, podejmującą problematykę figury w twórczości artystki, gromadzić będzie obiekty pochodzące z kilku kolekcji prywatnych, na co dzień niedostępne dla publiczności, a dopełnieniem projektu będzie realizacja Macieja Kuraka i Maxa Skorwidera Nierozpoznana.

Magdalena Abakanowicz to artystka, która przez ćwierć wieku związana była z poznańskim środowiskiem artystycznym, opracowała program i prowadziła Pracownię Gobelinu na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu; Abakanowicz jest patronką uczelni od stycznia 2021 roku), gdzie pracowała w latach 1965–1990, aż do przejścia na emeryturę twórczą. W roku 1975 uzyskała tytuł naukowy profesora nadzwyczajnego sztuk plastycznych, natomiast w 2002 została uhonorowana doktoratem honoris causa.

Abakanowicz zrewolucjonizowała tkactwo artystyczne, wykorzystując tę technikę do realizowania trójwymiarowych form, zawieszanych na ekspozycjach pod sufitem. Barwiony sizal, który wykorzystywała artystka nie tylko szokował organicznością, ale pozwalał także na zerwanie z tradycyjną płaszczyznowością dekoracyjnych tkanin. To nowe spojrzenia na tkaninę artystyczną, przekształcające ją w swego rodzaju miękką rzeźbę, zaowocowało narodzinami nowej formy – abakanu, nazwanego w ten sposób od nazwiska artystki. Abakany były tematem wielu dyskusji w środowisku artystycznym i to właśnie dzięki nim Abakanowicz uzyskała Złoty Medal na Biennale w São Paulo w 1965 roku, co zapoczątkowało jej międzynarodową karierę.

Z czasem w realizacjach Abakanowicz pojawiają się prace tworzone z kawałków zgrzebnego workowego płótna spajanego żywicą syntetyczną. Od lat 80. i 90. artystka skupiła się na metalu (głównie brązie, jak w przypadku prezentowanej na wystawie Postaci stojącej z 1998 roku), drewnie, kamieniu, a nawet ceramice. Formy, które tworzyła, przypominały zdeformowane ciała lub części postaci. Magdalena Abakanowicz była przede wszystkich zainteresowana człowiekiem i jego pozycją we współczesnym świecie, skupiała się na poczuciu zagubienia w tłumie, anonimowości, a także utraceniu tożsamości. Podejmowała również temat ludzkiej niemocy wobec struktury biologicznej człowieka. Swoją sztukę określała jako opowieść o kondycji ludzkiej, a przedstawiane przez nią postacie były swego rodzaju awatarami androgynicznego „everymana”, bez odniesień do konkretnego czasu.

Abakanowicz tworzyła wiele projektów o monumentalnych rozmiarach, przeznaczonych do ekspozycji w przestrzeni otwartej. Dzieła artystki znalazły swoje miejsce między innymi w Niemczech, Włoszech, Izraelu, Stanach Zjednoczonych, Korei Południowej, Japonii czy na Litwie. Największa z realizacji, składająca się z grupy stu dwunastu mierzących ponad dwa metry antropomorficznych postaci pozbawionych głów, odlanych z żeliwa, znajduje w poznańskim Parku Cytadela. Instalacja Nierozpoznani powstała w roku 2002, z okazji 750-lecia lokacji miasta Poznania. Magdalena Abakanowicz pozostaje jedną z najznakomitszych polskich artystek. Jej międzynarodowa sława sprawiła, że jej dzieła znajdują się w kolekcjach najważniejszych instytucji wystawienniczych na całym świecie, a także licznych kolekcjach prywatnych. W Polsce największy zbiór prac artystki posiada Muzeum Narodowe we Wrocławiu.

Artystka wykładała gościnnie w Los Angeles, Nowym Jorku, San Diego, Berkeley, Bostonie, Sydney oraz Tokio. Otrzymała również doktoraty honorowe uczelni jak między innymi Rogal College of Art w Londynie, Massachusetts College of Art w Bostonie czy Pratt Institute w Nowym Jorku.